Noget om mig


Velkommen til min kunstblog hvor jeg skriver og fortæller om mine akryl- og oliemalerier.
Mine motiver finder jeg bl.a. i erindringen fra mine mange år i Vestjylland og Grønland, samt i de samfundsforhold som påvirker og præger os som mennesker.

Fødested og opholdssteder
  • Født 1948 i Vedersø, Vestjylland
  • 1965 - 1979  Første periode i Hvide Sande 
  • 1979 - 1981  Første periode i Grønland
  • 1981 - 1988  Anden periode i Hvide Sande
  • 1988 - 2000  Anden periode i Grønland
  • 2000 - d.d.    Sjælland

Baggrund som kunstner
  • 1976 - 1978  Vinter malekurser på Bousøgaard
  • 1993  Sommerkursus  Ranum Seminarium
  • 2006 - 2009  Male- / tegnekursus på KTS under Marianne Jacobsen
  • 2010 - d.d.  Diverse kursusforløb v. bl.a. Pia Fonnesbech, Ingrid Møller, David Michael Lewis. 

Udstillinger, bl.a.:
  • 1982  Herning, forårsudstilling   censureret
  • 2010 - d.d.   Diverse fællesudstillinger med Solrød Kunstforening
  • 2016  Kennedy Center, Glostrup
  • 2017  Arbejdernes Landsbank, Køge
  • 2017  Hillerød Kunstdage   censureret
  • 2018  VK18 Holbæk   censureret
  • 2018  HCU Hvidovre  censureret
  • 2018  Hillerød Kunstdage   censureret 
  • 2020  A/B Agergårdshaven, Karlslunde
  • 2020/21  Sjællands Universitets Hospital SUH, Køge
  • 2021  Fiskeriets Hus, Hvide Sande
  • 2021  Gyrstinge Sognehus
  • 2022  Hvidovre Hospital
  • 2022  Stevns Fyrcenter
  • 2022  Ølsemagle Sognehus
  • 2022  HCU Hvidovre  censureret
  • 2023  Portalen i Hundige  censureret
  • 2023  Køge Golfklub
  • 2023  Solrød Bibliotek
  • 2024  A/B Agergårdshaven, Karlslunde
Kommende udstillinger
  • Fællesudstillinger med Solrød Kunstforening (kontinuerligt)
  • GEUS kunstforening, Kbh.  Ult. august - primo oktober 2024

Lige siden jeg, som trettenårig, startede med mine første forsøg med oliemaling, har jeg forsøgt at finde mig en stil / udtryksmåde, som jeg kunne føle mig hjemme i og videreudvikle.
Undervejs har jeg blandt andet arbejdet med naive naturalistiske udtryk, men har kun set dette som midlertidige forsøg på at nå videre. Det har hele tiden været et spørgsmål om at søge videre efter "nøglen".
I 2012 skete "det" så endelig, da jeg besøgte Island. Den helt anderledes og overrumplende barske naturskønhed resulterede i det første "fjeldmaleri" fra Thingvellir, og gav mig det forløsende skub, modet og lysten til at gå i gang med "Den Grønlandske Serie", som p.t. består af atten store akrylmalerier.

Arbejdet med at fortolke naturen i Grønland og på Island vil fortsætte i årene fremover. Sideløbende vil jeg - fra tid til anden - arbejde videre med mine samfundskritiske værker, bestillingsarbejder m.v. samt, ikke mindst, mine skildringer af det slidsomme liv for de arbejdsomme mennesker på Holmsland Klit og på Vesterhavet. 

Tag dig god tid til at se mine billeder. Hyg dig med at finde de skjulte figurer og mennesker du måske kender.
Og lad dig bare forarge over mine politiske motivvalg hvis du ikke er enig i min måde at anskue tingene på. Rigtig god fornøjelse!

Tage Ebbensgaard  -  4227 1018 - tageebbensgaard@gmail.com



 


Kommentarer